Rozhovor s Patrizia Cocchini

Patrizia Cocchini je blízkou spolupracovníčkou Sofie Cavalletti a Gianny Gobbi. Stretla sa s nimi už ako desaťročná a odvtedy svoj život zasvätila Katechézam Dobrého Pastiera (KDP). Máme to šťastie, že teraz, už ako katechétka KDP a formačná líderka, chodí k nám na Slovensko a odovzdáva svoje skúsenosti na certifikovaných kurzoch. Aktuálne zastupuje Taliansko (Národnú asociáciu KDP) v Medzinárodnej rade – Consigliu. Pri jej ostatnej návšteve Bratislavy sme jej položili niekoľko otázok.

Čo pre Vás osobne znamenajú Katechézy Dobrého Pastiera (KDP)?

KDP je katechézou, ktorá sa robí s deťmi, s malými deťmi. A my – ako katechéti – sa môžeme naučiť jednu veľmi dôležitú vec od detí: aké má byť počúvanie Božieho Slova; my totiž postavíme deti priamo pred počúvanie Slova. A deti počúvajú Božie Slovo s takým úžasom, údivom, s takou túžbou, akoby sa zamilovali do Božieho Slova. K tomuto nás vedú deti a my sa môžeme naučiť byť ako deti. Byť ako deti je dôležité, lebo Ježiš nám hovorí, že byť ako deti znamená vojsť do Božieho kráľovstva. A my chceme vojsť do Božieho kráľovstva, teda chceme mať príležitosť vidieť, ako deti odpovedajú na zvestovanie Ježišovho posolstva. Je to niečo, čo sa zíde aj nám. My robíme katechézu spolu s nimi. Pokúšame sa začať katechézu aj s deťmi, ktoré majú menej ako tri roky, konkrétnejšie povedané od osemnástich mesiacov. Potom sa pokračuje do pätnástich rokov. Táto katechéza sa teda naozaj venuje celej kresťanskej formácii.

V čom vidíte najväčší prínos KDP?

Je toho viacej. Prostredie, v ktorom pracujeme je veľmi dôležité. Je to presne ako v ranokresťanských bazilikách – ide o priestor medzi ulicou a kostolom. Máme teda Átrium, kde pracujeme s deťmi; je to miestnosť, ktorá pripravuje na Eucharistiu, k sviatostiam a k životu cirkvi. Dôležitý je aj materiál sprevádzajúci posolstvo, ktoré my dávame deťom – náboženské posolstvo; materiál je pre dieťa prostriedkom, ktorý umožňuje meditovanie nad Slovom; dieťa si ho môže osvojiť a pracovať s ním. Je to dôležitá práca pre deti, najmä pre malé deti, ktoré sú veľmi sústredené na senzorické aspekty materiálu. Môžu sa ho chytať, hýbať ním, vziať si ho; a toto je dôležité. Vďaka KDP sa dieťa dostane do priameho kontaktu s Božím Slovom, s liturgiou. A toto sa robí prostredníctvom materiálu, ktorý sa mení a zväčší podľa potrieb a požiadaviek detí. Máme materiál pre menšie deti či väčšie deti, až po meditačný materiál, ktorý je veľmi dôležitý najmä pre veľké deti.

KDP Vás sprevádzajú celý život. Povedzte nám o tom viac.

S KDP som začala už vo veku 10 rokov. Už v tom veku som dostala katechézu priamo od Sofie Cavalletti a Gianny Gobbi. Potom som absolvovala kurz a stala som sa katechétkou. Som katechétkou pre deti i pre dospelých, t.j. môžem školiť aj dospelých. 

Čo sa Vám na KDP najviac páči?

Čo sa mi veľmi páči v tejto katechéze je to, že ona nehovorí o ničom inom než o Biblii a liturgii. Katechéta je práve κατηχέω (katechéo); je ozvenou Božieho Slova. Nehovorí nič od seba, ale len rozpráva a zvestuje Božie Slovo. Okrem toho táto katechéza hovorí o tom, čo je podstatné. Preto je tiež ekumenická a je prístupná pre všetky kresťanské vierovyznania – pravoslávni, luteráni či episkopálna cirkev. A toto je veľkým darom. KDP je veľkým darom pre cirkev, lebo je veľmi dôležitá pre ekumenizmus. To sa mi naozaj páči na tejto katechéze. Okrem toho táto katechéza nie je školského typu. To znamená, že nie je metódou katechizmu pre deti, ale je to katechizmus s deťmi. Inými slovami katechéta a dieťa sú na tej istej rovine, na rovnakej úrovni voči Božiemu Slovu. Meditujeme spolu, modlíme sa spolu, pracujeme spolu. A toto je podľa mňa veľkým bohatstvom. A pre deti tiež veľkou pomocou, lebo deti sa nachádzajú v prostredí, ktoré nie je školským. Nie sú tu žiadne otázky, žiadne vyvolávanie ani známkovanie. Nie sú tu dobrí ani zlí. Nie je tu nič, čo býva v škole. Deti medzi sebou nesúťažia, či sú lepšie alebo schopnejšie ako ostatné. Nie je tu žiadne porovnanie medzi jedným dieťaťom a druhým, pretože sme všetci rovnakí pred Bohom.

Bratislava, 3.7.2024

Tri tipy, ako s deťmi hovoriť o smrti
Zameranosť na podstatu
Prečítajte si