32 spájajúcich bodov


Charakteristika Katechéz Dobrého Pastiera
32 spájajúcich bodov

Aké sú základné body, ktoré odlišujú tieto katechézy a prečo sa nazývajú „Katechézy Dobrého Pastiera“? Následné body charakterizujú  základné aspekty katechéz ako postupne vznikali počas viac ako päťdesiat ročnej práce s deťmi v rozličných krajinách, kultúrach a socio-ekonomických podmienkach. Jasne formulujú piliere, ktoré sú základom tejto práce a sú zároveň pozvaním ísť hlbšie v reflexii.


  1. Dieťa, zvlášť jeho náboženský život, je ústredným záujmom a záväzkom katechétu Dobrého Pastiera.

    • Katechéta pozoruje a študuje základné potreby dieťaťa a prejavy týchto životne dôležitých potrieb zodpovedajúcich vývojovej fáze dieťaťa.
    • Katechéti žijú s dieťaťom – zdieľajú duchovnú skúsenosť podľa učenia evanjelia: „Ak nebudete ako deti, nemôžete vojsť do kráľovstva Boha.“ (Mt 18,3)
    • Katechéta venuje pozornosť tým podmienkam, ktoré sú nevyhnutné pre skúsenosť a rozvíjanie života viery.

  2. Pamätajúc na tento cieľ, katechéta prijíma víziu Márie Montessori o človeku a tak aj postoj dospelého k dieťaťu; pripravuje prostredie nazývané átrium, ktoré pomáha rozvoju života viery.


  3. Átrium je spoločenstvo, v ktorom deti a dospelí spoločne zažívajú náboženský zážitok, čo uľahčuje zapojenie sa do širšej komunity rodiny, Cirkvi a iných sociálnych oblastí.
    • Átrium je miesto modlitby, kde sa práca a štúdium spontánne stávajú meditáciou, kontempláciou a modlitbou.
    • Átrium je miesto, kde je jediným Učiteľom Kristus; deti aj dospelí zaujímajú postoj načúvania Jeho Slovu a snažia sa porozumieť tajomstvu slávenia liturgie.

  4. Komunikácia kresťanského posolstva má v átriu slávnostný charakter.

    • Katechéta nie je učiteľ – pamätá na to, že jediným Učiteľom je sám Kristus.
    • Katechéta sa vzdáva každej formy kontroly (ako sú kvízy, testy, skúšanie a pod.) v duchu chudoby pred skúsenosťou, ktorej ovocie nie je jeho vlastné.

  5. V átriu sa prezentujú témy, na ktoré deti odpovedali hlbokým sústredením a radosťou. Sú vybrané z Biblie a liturgie (modlitby a sviatosti) ako základných prameňov vytvárania a zotrvávania v kresťanskom živote v každej vývojovej fáze a obzvlášť pre osvetlenie a živenie životne dôležitých duchovných potrieb dieťaťa.


  6. Slovo je hlásané najobjektívnejším možným spôsobom tak, že slovo dospelého nebráni komunikácii medzi Bohom, ktorý hovorí a Božím stvorením, ktoré počúva. Jediným cieľom slov dospelého je taktne poslúžiť počúvaniu Božieho Slova, podľa toho, čo Ježiš vyhlásil v evanjeliu: „Moje učenie nie je moje, ale toho, kto ma poslal.“ (Jn 7,16)


  7. Katechéta Dobrého Pastiera nezačleňuje do katechéz iné témy ako tie, ktoré vyvstávajú z nevyhnutnosti a špecifickosti životne dôležitých potrieb detí a našej práce s nimi.


  8. Týždenné stretnutia by mali trvať aspoň dve hodiny, z ktorých malá časť je často venovaná katechétovej prezentácii a väčšina času je vyhradená osobnej práci dieťaťa.


  9. V súlade so všeobecnou Cirkvou, život v átriu sa riadi liturgickým rokom. Zvlášť intenzívne momenty prináša obdobie Vianoc/Zjavenia Pána a Veľkej noci/Zoslania Ducha Svätého.


  10. Eucharistia je centrom života átria v každom stupni. Materiál o eucharistii je umiestnený v átriu podľa toho, aký prístup má príslušná denominácia kresťanskej Cirkvi k jej sláveniu.


  11. Pri každoročnom ohlásení slávnosti prvého svätého prijímania deti odpovedajú podľa svojej túžby po sviatosti a svojej osobnej zrelosti, ktorá je rozlišovaná s pomocou rodiny, katechétu a kňaza.


  12. Slávenie prvého svätého prijímania predchádza intenzívne obdobie prípravy, ktorý obsahuje špeciálne týždenné stretnutia, ktoré sú iné ako bežné stretnutia v átriu.


  13. Duchovná obnova pre prvé sväté prijímanie trvá aspoň štyri dni (od rána do večera). Neodmysliteľnými prvkami duchovnej obnovy sú:

    • Denné slávenie Eucharistie;
    • Dostatočná možnosť detí pracovať v pokoji s tým, čo už poznajú bez toho, aby sa im prezentovali nové prezentácií;
    • Predĺženie obnovy do večera tiež v deň prvého svätého prijímania, aby deti neboli príliš rýchlo vyrušené z daru, ktorý zažili.

  14. Slávenie prvej sviatosti zmierenia je slávnostne prepojené so znakmi krstu – bielej košieľky a svetla, a v prípade katechumenov aj so slávnosťou krstu.


  15. Pozornosť venovaná stretnutiam s rodinami je intenzívnejšia počas obdobia pred prvým svätým prijímaním.


  16. Katechézy pokračujú v ďalších rokoch po prvom svätom prijímaní; vracajú sa a rozširujú témy, ktoré už boli predstavené a prezentujú iné témy na základe nových potrieb, ktoré vyplývajú z tohto vývojového obdobia.


  17. Materiál je umiestnený tak, aby bol deťom plne k dispozícii. Osobná práca detí s materiálom je ich spôsob meditácie a pohrúženie sa do prezentovanej témy. Na miestach, kde ešte nie je možné zriadiť átrium, iným opodstatneným nástrojom ohlasovania kresťanského posolstva sú pracovné zošity a katechetická príručka „Ja som Dobrý Pastier“. Hlas Dobrého Pastiera dokáže zachytiť dieťa cez rôzne prostriedky, ale bez ohľadu na konkrétny prostriedok, hlas Pastiera zaznieva v hĺbkach srdca.


  18. Materiál musí byť atraktívny, ale striedmy a musí sa striktne držať témy, ktorá sa prezentuje. Pri príprave materiálu sa katechéta vyhýba pridávaniu vonkajších príkras, ktoré by mohli odpútať pozornosť dieťaťa od podstaty témy, ktorá sa prezentuje. Inými slovami, materiál musí byť jednoduchý, zameraný na podstatu a „chudobu“, aby umožnil bohatstvu obsahu tém zažiariť.


  19. Rovnaké zásady (ako v bode 18) sa vzťahujú na prostredie samotného átria. Katechézy Dobrého Pastiera sa môžu konať v akomkoľvek sociálnom alebo kultúrnom prostredí.


  20. Materiály pripravené katechétom do átria sa verne pripodobňujú overeným modelom Katechéz Dobrého Pastiera. Vzhľad týchto modelov je výsledkom dlhej spoločnej práce pozorovania a pokusov a boli vytvorené podľa potrieb dieťaťa v každej vývojovej fáze.


  21. Materiál umožňuje katechétovi, aby zaujal svoje „miesto“ ako „neužitočný služobník“ (Lk 17,10). Tento výraz poukazuje na to, že katechéta má určitú úlohu, ktorú má splniť, poslanie, ktoré má naplniť, avšak ktorého výsledky siahajú oveľa ďalej, pretože jediným Učiteľom je Kristus.


  22. Katechéti spolupracujú v duchu jednoty a súladu, nastavení ladiť s Božím plánom spoločenstva v dejinách spásy, ako je to dôrazne vyjadrené v témach jednoty v podobenstvách o Dobrom Pastierovi (Jn 10,1nn) a Pravom Viniči (Jn 15,1nn). Štedro ponúkajú svoje dary a skúsenosti pre dobro všetkých.


  23. Postoj dospelého musí byť preniknutý pokorou pred kapacitou dieťaťa, nadväzujúc správny pozitívny vzťah s dieťaťom; inak povedané rešpektujúci osobnosť dieťaťa a čakajúci na dieťa, ktoré odhalí odpovede na predložené otázky samé.


  24. Úloha katechétu zahŕňa:

    • Ísť hlbšie do kresťanského posolstva skrze poznanie biblických a liturgických prameňov a súčasnej živej tradície Cirkvi, zahrňujúc teologické, sociálne a ekumenické hnutia, ktoré oživujú Cirkev dnes;
    • Prípravu prostredia a zachovanie poriadku, takže prostredie (átria) podporuje sústredenie, ticho a kontempláciu dieťaťa i dospelého;
    • Vlastnú prípravu materiálov – čo najviac samostatne a spoluprácu s druhými v oblastiach, ktoré presahujú jeho schopnosti.

  25. Dôvody, prečo sa od katechétu žiada, aby tvoril materiály vlastnými rukami sú:

    • Nechať sa hlbšie pohltiť obsahom;
    • Zápasiť so zhonom, konzumizmom a dokonca nadmernou „efektivitou“;
    • Prispôsobiť svoje tempo rytmu dieťaťa a taktiež – alebo tak veríme – práci Ducha Svätého;
    • Pokúsiť sa dosiahnuť integráciu ruky, mysle a srdca.

  26. Základný záväzok katechétu je práca s deťmi v átriu; avšak tento záväzok vedie katechétu byť otvorený potrebám katechéz vo všeobecnosti a robí ho vnímavého na iné formy služby, ktoré môžu byť nevyhnutné.


  27. Katechézy Dobrého Pastiera umožňujú pomáhať dospelým, aby uvideli skryté bohatstvo dieťaťa, zvlášť duchovné bohatstvo, takže dospelý bude priťahovaný učiť sa od dieťaťa a slúžiť mu. Vodiacimi princípmi úsilia sú:

    • Katechézy Dobrého Pastiera nevyhľadávajú úspech.
    • Nesnažia sa byť dôležitými alebo zapôsobiť na druhých (Iz 10,33 – 11,10)
    • Sú verné duchu horčičného semienka (Mt 13,31)
    • Solidarita s najposlednejšími v Cirkvi

  28. Katechézy Dobrého Pastiera si obzvlášť ctia duchovné hodnoty detstva a chcú rozvíjať formáciu vedomia, ktoré je orientované na tvorbu dejín spásy v spravodlivosti a solidarite.


  29. Katechézy Dobrého Pastiera sú otvorené pre všetkých kresťanov rôznych denominácií a rôznych záväzkov v Cirkvi.


  30. Katechézy Dobrého Pastiera ponúkajú svoje služby diecéze a tak fungujú v spoločenstve s biskupom.


  31. Každé átrium prijíma pomoc kňaza, ktorý je vnímavý k deťom, zvlášť k ich náboženským schopnostiam, slávi s nimi eucharistiu a sviatosť zmierenia a koná v súlade s duchom Katechéz Dobrého Pastiera.


  32. Katechézy Dobrého Pastiera majú experimentálny charakter a sú vždy otvorené ísť hlbšie do nesmierneho tajomstva Boha a večnej Božej  zmluvy s Božími stvoreniami.


(Prvý návrh týchto bodov bol vytvorený Rímskou asociáciou v máji 1993. Potom bol predložený k pripomienkovaniu prvému Medzinárodnému sympóziu v Ríme v októbri 1994. Zmeny boli navrhnuté na schôdzi v Ríme 30. marca 1995) Tieto boli neskôr revidované Medzinárodnou radou v októbri 1996)